کاربردهای هوش تجاری (BI)

5 اردیبهشت 1401

یکی از کاربردهای هوش تجاری آن است که داده های خام را به اطلاعات سودمند تبدیل می کند و منجر به تصمیم ها و اقدام هایی می شود که تاثیر شایان توجهی در بهبود عملکرد کسب و کار ایجاد می کنند.

بالاترین ارزش هوش تجاری توانایی آن برای پشتیبانی تصمیم های داده محور است.

کاربرد های هوش تجاری BI:

از کاربرد های هوش تجاری در بخش های فروش، بازاریابی، مالی و عملیاتی شرکت ها و موسسه ها می توان اشاره کرد. با بهره گیری از هوش تجاری اموری مانند تحلیل کمی، سنجش عملکرد نسبت به هدف های کسب و کار، کسب بینش در رابطه با رفتار مشتریان و به اشتراک گذاری داده ها برای شناسایی فرصت های نو انجام می شوند.

در زیر به معرفی نمونه هایی از تیم هایی که از هوش تجاری بهره می برند، می پردازیم :

دانشمندان داده و تحلیلگرها

تحلیلگران از کاربرهای اصلی هوش تجاری به شمار می روند. آن ها از داده های متمرکز شرکت همراه با ابزارهای تحلیلی قدرتمند استفاده می کنند تا فرصت های نهفته را کشف کنند و به مدیریت شرکت پیشنهادهای راهبردی ارائه کنند.

کارشناسان مالی

با آمیختن داده های مالی با داده های فروش، بازاریابی و عملیات، کاربرها می توانند به بینش های ارزنده ای دست یابند که آن ها را در تصمیم گیری هایشان و درک عوامل موثر روی سود و زیان یاری کنند.

بازاریاب ها

ابزارهای هوش تجاری به بازاریاب ها در پیگیری شاخص های کمپین از یک فضای دیجیتال کمک می کنند. سامانه های هوش تجاری می توانند بستر را برای پیگیری کمپین به صورت بی درنگ و بی وقفه مهیا کنند، کارایی اقدام ها را بسنجند و برنامه ریزی برای کمپین های آتی را تسهیل کنند. این داده ها به تیم های بازاریابی دید جامعی از عملکرد کلی شرکت می بخشند و نتیجه های بصری فراهم می کنند که می توانند به آسانی قابل درک باشند و در اختیار همه ی اعضای شرکت گذاشته شوند.

کارشناسان فروش

اعضای تیم فروش غالبا از داشبوردهای هوش تجاری و شاخص های کلیدی عملکرد برای دسترسی سریع به اطلاعات پیچیده مانند میزان سود آوری مشتری و ارزش طول عمر مشتری استفاده می کنند. مدیران فروش هدف ها، عملکرد نمایندگان فروش و موقعیت فرآیندها را با بهره گیری از داشبوردهایی که شامل گزارش و مصورسازی داده ها هستند، رصد می کنند.

تیم عملیاتی

برای صرفه جویی در وقت و منابع مدیران می توانند با دسترسی و تحلیل داده ها مانند سنجه های زنجیره ی تامین راه هایی برای بهینه سازی فرآیندها بیابند. هوش تجاری همچنین می تواند ضامن رعایت توافقنامه ی سطح خدمات باشد و مسیرهای توزیع را بهبود بخشد.

در یک شرکت داده محور هر دپارتمان و کارمندی می تواند از بینش های تولید شده توسط هوش تجاری بهره مند شود. و در آخر به یکی از مهم ترین کاربردهای هوش تجاری میخواهیم اشاره کنیم و آن صرفه جویی در زمان و هزینه هاست.

با رشد و پیشرفت جهان امروز، داده‌ها روز به روز پیچیده‌تر و چند بعدی‌تر می‌شوند و نیاز به تجزیه و تحلیل داده‌ها بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. اگر بخواهید از روش‌های سنتی برای تجزیه و تحلیل این داده‌ها و تهیه گزارشات استفاده کنید، باید تعداد زیادی نیرو استخدام کنید و زمان زیادی را صرف کنید.

اما با استفاده از سیستم هوش کسب و کار، تمامی اطلاعات به طور متمرکز درون یک گزارش یا یک داشبورد نمایش داده می‌شوند و در سریع‌ترین زمان ممکن گزارشات مورد نیازتان تهیه می‌شود. با این کار موارد ناکارآمد حذف شده و تا حد زیادی در زمان و هزینه‌های شما صرفه جویی می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.