دلبستگی سازمانی خریدنی نیست!!
این جمله مهم ترین مفهومی است که یک مدیر کسب و کار و هر فردی که به نوعی شاغل است باید آنرا درک کند. در عصر حاضر که کسب و کارها با چالش های بی شماری مواجه هستند، مسئله سرمایههای انسانی را می توان جزو مهم ترین مواردی نام برد که مدیران در پی حل آن هستند. مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته نشان میدهد افرادی در شغل مورد نظرشان موفق خواهند شد که نسبت به آن و محل کارشان علاقه و دلبستگی داشته باشند. از بزرگان حوزه کسب و کار بسیار شنیدهایم که میگویند بهترین تفریح برای آنها کار و شغل شان بوده است.
این مورد درباره سایر افراد هم صادق است و درکل اگر فردی به کار و محل کارش دلبستگی و علاقه نداشته باشد ، فرد موفقی نخواهد شد.
تعریف دلبستگی
دلبستگی(تعلق/ اشتیاق) ارتباط ذهنی و احساسی ارتقا یافته است که کارکنان نسبت به شغل، سازمان، مدیر یا همکار خود پیدا میکنند. دلبستگی بر فرد به شکلی اثر میگذارد که برای انجام کار، داوطلبانه تلاش کند با کارش عجین شده و انگیزه بالایی داشته باشد.
ایجاد دلبستگی کارکنان به کار و سازمان، به شکلی پایدار، نه تنها دغدغه مدیران منابع انسانی است که این روزها کلیه مدیران در حوزه مختلف سازمان نسبت به آن احساس مسئولیت میکنند.
دلبستگی کارکنان میزان قابل توجهی از وابستگی احساسی مثبت یا منفی کارمند به شغل، همکاران و سازمان است که عمیقا بر تمایل آنها برای یادگیری و انجام درست کار درست ( بهرهوری) در محیط کار تاثیر می گذارد.
بی توجهی به دلبستگی کارکنان
- کمتر از 17 درصد کارکنان در دنیا دلبستگی تمام و کمال به کار و سازمان دارند. این موضوع هزینه ای ۳۵۰ بیلیون دلاری در سال را به سازمانها تحمیل میکند.
- درصد کارکنان شغل فعلی خود را دوست ندارند.
- درصد کارکنانی که دلبستگی کامل به کار و سازمان ندارند، از استرس رنج می برند و معمولا این موضوع آنها را وادار به استعفا میکند.
نشانههای کاهش دلبستگی کارکنان به کار و سازمان
نتایج بهدست آمده از تحقیقات فراوان بر روی هزاران کارمند نشان می دهد موارد زیادی در میزان دلبستگی کارمندان موثر است که برخی عبارتند از:
- شایعات بی اساس
- فرهنگ سرزنش
- تعارض
- نوسان زیاد
- مشکلات کیفی
- رهبری نابالغ
- غیبت
- تصمیمات نادرست
- حوادث کاری
- عدم پاسخگویی
- بیماری بی وفایی
- سطح انرژی پایین
- سازمانهای غیر رسمی
- شکایت مشتری
- خروج نیروهای کلیدی
راه های افزایش دلبستگی کارکنان
دلبستگی خریدنی نیست! و قطعاً نمیتوانید آن را با بخشنامه به سازمانتان ابلاغ کنید. بعضی مدیران فکر میکنند با برگزاری یک دوره آموزشی و یا یکسری فعالیت های دستوری از فردا همه کارکنان به سازمان شان دلبسته میشوند، اما واقعیت چیز دیگری است. در ادامه شما را با چند راهکار برای ایجاد دلبستگی سازمانی آشنا خواهیم کرد اما این موارد تنها بخش کوچکی از راهکاری موجود است و نباید تنها به این موارد اکتفا کنید:
- ارائه بازخوردهای عملی برای بهبود عملکرد کارکنان
- پرهیز از مدیریت ذره بینی و دخالت در جزئیات
- توجه انسانی و شخصی به کارکنان
- حفظ تمرکز تیمها روی اولویتها
- ارائه اطلاعات مرتبط با کارکنان
- بحث های جدی و معنادار درباره پیشرفت حرفهای کارکنان
- انتقال اهداف تیم به اعضا به صورت کاملا مشخص
- برخورداری مدیران از مهارت های فنی مرتبط با پیشبرد کار تیم
مزایای ایجاد دلبستگی در سازمان چیست؟
در نتایج برخی تحقیقات دانشگاه هاروارد آمده: «سازمانهایی که دلبستگی بالایی بین کارکنان آنها وجود دارد، نسبت به سازمانهایی با میزان وابستگی پایینتر، موفقیت 98 درصدی دارند.» این مسئله ارتباط مستقیم به رضایت شغلی کارکنان دارد. برخی از مزایای دلبستگی سازمانی به شرح است:
- شکلگیری وفاداری و افزایش بهرهوری در سازمان
- افزایش اشتیاق و همبستگی در کارکنان نسبت به شغل و سازمان
- کاهش خطا، هدررفت انرژی و سرمایه
- افزایش تعهد و مسئولیتپذیری بین کارکنان
- بالارفتن سطح اعتماد متقابل مدیران و کارکنان
- ایجاد احترام و شکلگیری روابط موثر و سازنده در سازمان
- افزایش سوددهی سازمان
- افزایش میزان رضایت مشتریان و…
کارکنان با دلبستگی زیاد هر چه میتوانندانجام میدهندتا سازمان را موفق کنند.
به عبارتی زیباتر؛ کارکنانی با تعلق کامل، همواره ذهن، دست، قلب و روح خود را در سازمان سرمایه گذاری میکنند. این جمله بسیار زیبا نشان دهنده «انرژی»،«شور» و«تعهد» است و بیانگر یک نیروی انگیزشی قدرتمند است که منجر به دستاوردهای بسیار ارزشمندی برای سازمان میشود.
نحوه ایجاد دلبستگی کارکنان را میتوان از زاویه نظریه نیازها هم مورد بررسی قرار داد: این نیازها شامل: نیازهای مربوط به جسم کارکنان، نیاز دل و قلب کارکنان، نیاز به ذهن و مغز کارکنان و توجه به نیازهای روانی آنان است. اگر در سازمان شرایطی فراهم شود که مجموع این نیازها تا حد مطلوبی برآورده شود، می توان انتظار داشت که مجموعه ای از کارکنان دلبسته، متعهد و فداکار داشته باشیم.
و نکته پایانی!
هرچه بر روی منابع انسانی خود، سرمایه گذاری کنید، مطمئن باشید که چندین برابر سود خواهید کرد و به موفقیت خواهید رسید و هرروز که این امر با تاخیر مواجه شود، کسب و کار شما متضرر خواهد شد و باید خسارات جبران ناپذیری را متحمل شوید.