جادوی علم داده و هوش تجاری برای کسب و کار ها

17 اسفند 1401

علم داده و هوش تجاری

هوش تجاری مدتی ست که سر زبان ها افتاده و در محافل کسب‌وکارها بسیار شنیده می شود. اینکه می گوییم سر زبان ها افتاده بی ربط با جادوی آن نیست و قرار است در این مطلب به کسانی که فکر می کنند نیاز به این ابزار ندارند و یا کار با آن سخت است دو موضوع مهم را شفاف سازی کنیم.

هوش تجاری چگونه می تواند به کسب و کار ها در جهت توسعه ی آن ها کمک کند؟

به زبان ساده هوش تجاری یا همان BI می تواند با استفاده از داده هایی که از کسب و کار شما استخراج می کند یک گزارش تجمیعی به مدیر یک کسب و کار یا سازمان بدهد. هوش تجاری یعنی شما در کسب‌وکار خودتان هوشمندی کامپیوتری به خرج دهید؛ منظور از هوشمندی کامپیوتری این است که از گذشته درس بگیریم و با دانش و بینش به دست آمده، در حال و آینده، دست به اقدامات بهتر بزنیم.

اولین و مهم ترین کسی که با هوش تجاری سروکار دارد مدیر یک کسب و کار است! ممکن است شما یک کسب و کار را مدیریت کنید و یا مدیریت برای شما رقم بخورد، در هر صورت سیستم هوش تجاری ایجاد شده تا مدیر سریع‌تر و دقیق‌تر بتواند تصمیم‌گیری کند.

البته این سیستم زمانی کار می‌کند که اطلاعات به صورت دیجیتالی بتواند ذخیره شود و در واقع این بخشی از هوش تجاری است که مدیر باید داده های آن را در دست داشته باشد. اگر اطلاعات به صورت دیجیتالی در دسترس باشد، همه کارهای ذخیره‌سازی، پردازش و جستجو را سیستم هوش تجاری به عهده می‌گیرد. بدین ترتیب، تنها کاری که مدیر برای دسترسی به انبوهی از اطلاعات نیاز است انجام دهد، تماشای گزارش‌های مصور سیستم هوش تجاری است.

مهم ترین موضوعی که در زمینه ی هوش تجاری وجود دارد و مدیر باید به آن دقت داشته باشد این است که:

سیستم هوش تجاری نیز همانند اینترنت تمرکز زیادی بر بالا بودن سرعت دسترسی به منابع اطلاعات دارد؛ اما بر خلاف اینترنت که غالبا تشویق به سطحی‌نگری و تصمیم‌گیری سرسری می‌نماید، سیستم هوش تجاری فرصت ژرف‌اندیشی، تحلیل و تصمیم‌گیری خردمندانه برای مدیران فراهم می‌آورد.

سنجش داده ها
سنجش داده ها

حس می کنید به هوش تجاری نیاز ندارید؟

«اگر نتوانی سنجش کنی نمی‌توانی مدیریت کنی!» اگر مدیری به چنین نکته‌ای برسد، قطعا به دنبال شاخص‌های کلیدی عملکرد خواهد گشت. در آن صورت، نیاز به داشبوردهای مدیریتی هوش تجاری دور از ذهن نخواهد بود. پس نیاز به هوش تجاری احساس خواهد شد.

حس می کنید کار با هوش تجاری سخت است؟

 سیستم‌های هوش تجاری اغلب دارای داشبوردهایی با گزارش‌های از پیش طراحی شده هستند. برای یک مدیر ایجاد یک گزارش سفارشی با چنین سیستم‌هایی غالبا دشوار است. گاهی هم بعضی از مدیران، با توجه به ملاحظات مختلف ترجیح می‌دهند برای هر بخش از سازمان نرم‌افزار مختلف بکار گیرند. تعدد و عدم تمرکز آنها بر سختی کار با چنین سیستم‌هایی می‌افزاید. مدیران همچنین می‌خواهند که خارج از سازمان و در همه حال دسترسی به داشبورد هایشان را داشته باشند.

راهکاری که بتواند هر دو معضل را پوشش دهد، توسط داشبورد سازهای آنلاین فراهم شده است. آرین نوین با ارائه خدمات BI همراه شماست و می تواند برای سیستم هوش تجاری شما داشبورد های کاربردی ایجاد کند. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هوش تجاری BI این مطلب را بخوانید.

علم داده و هوش تجاری برای سنجش داده های یک سازمان جهت مدیریت بهتر آن از ابزار های بسیار مهم و کاربردی می باشد که با استفاده از آن هر مدیر می تواند به موفقیت بیشتر کسب و کار و یا سازمان خود اطمینان بیشتر داشته باشد. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.