سامانه جامع پارک های علم و فناوری و مراکز رشد

6 اردیبهشت 1401

سامانه جامع پارک های علم و فناوری و مراکز رشد

پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در کشور به عنوان مراکز پیشرو در تولید و ترویج فناوری، ضروری است که خود نیز بتوانند در استفاده از این فناوری ها پیشرو و الگو باشند. به همین منظور سامانه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد مبتنی بر BPMS آرین نوین طراحی و ارائه شده است که حاوی تمامی فرآیندهایی است که در این مراکز در حال اجرا می باشد.

گردش کار سامانه جامع پارک ها به چه صورت است؟

جهت جذب، پذیرش، استقرار و انعقاد قرارداد در پارک علم و فناوری و یا مراکز رشد یک سری مراحل توسط شخص و یا شرکت باید طی شود که این مراحل می تواند توسط سامانه BPMS پارک تسریع و تسهیل شود. در این سامانه این فرایند ها توسط کارشناسان مربوطه از طریق حساب های کاربری مختلف صورت می پذیرد. اولین اقدام جهت استقرار در این مراکز جذب و پذیرش است.

فرآیند جذب و پذیرش در پارک علم و فناوری

به منظور جذب و پذیرش اشخاص و شرکت های متقاضی در پارک‌ های علم و فناوری، فرآیندی تحت عنوان «فرآیند جذب و پذیرش» در سامانه در نظر گرفته شده است. فرآیند جذب و پذیرش به صورت متمرکز انجام می شود. متقاضیان می‌توانند از طریق ورودی وب، ثبت‌نام کرده و درخواست جذب و پذیرش نمایند. اطلاعات کاربر برای کارشناس ارسال می گردد. بعد از اعلام نظر کارشناس، متقاضی در هر یک از مراحل پیش رشد، رشد و موسسات پذیرش می شود.

در این مرحله فرآیند پذیرش اولیه کامل می گردد. بعد از اتمام پذیرش اولیه، فرم هایی برای تکمیل مراحل ثبت نام برای متقاضی ارسال میگردد. متقاضی باید با مراجعه به کارتابل خود  فرم  های مربوط به نوع پذیرش خاص خود را تکمیل کرده و روال فرآیند جذب و پذیرش که شامل کمیته، شورا، بررسی پاورپوینت می باشد در این گردش کار انجام می شود. در نهایت درخواست متقاضی یا مورد پذیرش / عدم پذیرش قرار می گیرد. در طی این فرآیند به متقاضی از طریق پیامک ارجاعات و نتیجه نهایی اطلاع داده می شود.

فرایند استقرار و انعقاد قرارداد

پس از تایید درخواست پذیرش در پارک یا مرکز رشد، در ادامه  فرآیند استقرار آغاز می شود. این فرآیند جهت استقرار و یا بهرمندی از خدمات پارک می‌باشد و بعد از پایان فرآیندهای جذب و پذیرش توسط کارشناس مرکز رشد پذیرش شده شروع شده و با تکمیل اطلاعات توسط کارشناس مربوط به مرکز مورد تقاضا، ادامه فرایند به کارشناس مالی و کارشناس  حقوقی  ارجاع داده شده و در نهایت به کارشناس واحد مربوطه برگردانده می شود. پس از تایید نهایی توسط کارشناس واحد ادامه کار به پشتیبانی ارجاع داده می شود. پس از تایید همه موارد توسط کارشناس پشتیبانی و امضا قرارداد، نهایتا به دبیرخانه جهت ثبت ارجاع داده می شود. در این مرحله قرارداد شماره نامه خورده و ثبت شده و در سیستم بارگزاری می شود. 

در ادامه برخی درخواست ها ممکن است از طرف شخص یا شرکت وجود داشته باشد که از طریق سامانه قابل درخواست و پیگیری می باشد. فرآیند هایی شامل فرآیند درخواست های مربوط به خط تلفن، فرآیند درخواست مجوز فناوری، ثبت اختراع در پارک علم و فناوری، فرآیند درخواست خدمات پشتیبانی،  فرآیند درخواست معافیت مالیاتی، فرآیند درخواست معرفی نامه، فرآیند درخواست مجوز تردد، فرآیند درخواست تسویه حساب، فرآیند درخواست شرکت در نمایشگاه و … از دیگر فرآیند هایی ست که در این سامانه پیاده سازی شده است. 

سامانه جامع پارک های علم و فناوری و مراکز رشد یکی از کاربردی ترین سامانه هایی ست که پارک های علم و فناوری هر استان و مراکز رشد می توانند برای انجام فرایند های اشاره شده استفاده کنند. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.