پنجره واحد خدمات سرمایه گذاری خارجی

6 اردیبهشت 1401

پنجره واحد خدمات سرمایه گذاری

پنجره واحد خدمات سرمایه گذاری متشکل از مجموعه راهکارهایی است که سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری هدایت می کنند. این سامانه نقطه اتصال سرمایه گذار، دستگاه های اجرایی، مدیران عالی استان ها و افرادی است که برای طرح ها و ایده های خود به دنبال سرمایه هستند. پرتال تخصصی، اطلس سرمایه گذاری، فرصت های سرمایه گذاری و … از جمله بخش های تشکیل دهنده پنجره واحد خدمات سرمایه گذاری است.

چرا از ارگان ها از پنجره واحد خدمات سرمایه گذاری استفاده می کنند؟

در این پنجره واحد که متشکل از چند سامانه و پرتال دیگر می باشد تمامی خدمات مرتبط با پنجره واحد به واحد های مربوطه ارائه می شود. به این صورت که یکی از بخش مرتبط با این پنجره واحد اطلس سرمایه گذاری می باشد که با استفاده از این سامانه واحد های اجرایی و سرمایه گذاران می توانند به طور تکمیلی از جزئیات و مدیریت و یا جزئیات هر فرصت سرمایه گذاری  اطلاع داشته باشند. 

چالش خارجی که نتیجه تحریم‌های اقتصادی ناجوانمردانه برخی کشور‌ها است که این موضوع مانع ورود سرمایه‌های خارجی به داخل کشور می‌باشد. اما چالش داخلی از این رو است که به دلیل نقش چندین دستگاه اجرایی در امر سرمایه‌گذاری و همچنین نبود فرآیند‌ها و برنامه‌های منسجم، هماهنگ و یکپارچه برای هدایت سرمایه‌گذار و گاهی اجرای برنامه‌های موازی با هم توسط دستگاه‌ها؛ جذب سرمایه در کشور را با کندی و چالش روبرو کرده است. به طوری که به نظر حلقه اتصال سرمایه‌گذار و دستگاه‌های متولی را قطع نموده است.

در این میان استفاده از ابزار‌های نوین فناوری اطلاعات همچون سیستم یکپارچه مدیریت فرآیند‌های کسب و کار (BPMS) و داشبورد‌های تحلیلی در این زمینه می‌تواند پیوند دهنده دستگاه‌ها میان هم و سرمایه‌گذاران باشد و انسجام در برنامه‌ریزی، هدایت هوشمند سرمایه و سرمایه‌گذار، هماهنگی بین دستگاهی و تسریع روند سرمایه‌گذاری را منجر گردد. چنان که این موضوع در تجارب به دست آمده این شرکت در پیاده‌سازی سامانه‌های تخصصی دیگر همچون سامانه صدور مجوز‌های سرمایه‌گذاری به وضوح مشاهده گردیده است.

از این رو ایجاد سامانه «پنجره واحد خدمات سرمایه‌گذاری کشور» می‌تواند زنجیره سامانه‌های سرمایه‌گذاری در کشور را تکمیل نماید و به عنوان حلقه مفقوده این حوزه، در رفع موانع داخلی سرمایه‌گذاری نقش تعیین‌کننده‌ای را ایفا نماید. در مستند حاضر، براساس مطالعات و تجاربی که این شرکت در پیاده‌سازی سامانه‌های تخصصی اقتصاد و سرمایه‌گذاری دارد، طرح پیشنهادی پیاده‌سازی سامانه پنجره واحد خدمات سرمایه‌گذاری کشور تشریح شده است که همان طور که در بالا بیان گردید این سامانه مبتنی بر بروزترین ابزار‌های فناوری اطلاعات یعنی سیستم مدیریت فرآیند‌های کسب و کار (BPMS) به همراه داشبورد تحلیلی می‌باشد که در ادامه ضمن بیان بخش‌ها و مراحل پیاده‌سازی سامانه، به مزیت‌ها، معماری و ویژگی‌های این ابزار نیز خواهیم پرداخت.

تعریف پنجره واحد سرمایه گذاری داخلی کشور

سامانه پنجره واحد سرمایه‌گذاری داخلی کشور با هدف رساندن سرمایه‌گذاران بالقوه به پروژه‌ها و طرح‌های سرمایه‌گذاری پیاده‌سازی می‌گردد. این سامانه اطلاعات فرصت‌های سرمایه‌گذاری را با دسته‌بندی‌های لازم ذخیره و منتشر می‌کند. همچنین اطلاعات متقاضیان سرمایه‌گذاری را دریافت می‌کند و متناسب با بودجه و شرایط آن‌ها و موارد مندرج در دستورالعمل جز ۱ تا ۹ بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ از طریق مراکز خدمات سرمایه‌گذاری اقدام به تسهیل امور سرمایه‌گذاری می‌نماید. همچنین به منظور تسهیل در اخذ مجوز‌ها و سایر اقدامات موردنیاز سرمایه‌گذاری با سایر سامانه‌های اقتصادی مرتبط است.

سامانه جامع سرمایه گذاری خارجی 

این سامانه جهت فراهم آوردن امکان ثبت اطلاعات مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی و سرمایه‌های وارده و همچنین نظارت و یا به تعبیر دیگر بررسی وضعیت پیشرفت فیزیکی و سرمایه‌گذاری و آگاهی از موانع و مشکلات احتمالی اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری طراحی‌شده و امکان به‌روزرسانی اطلاعات توسط کارشناسان مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان وجود دارد.

برخی از ویژگی های پنجره واحد خدمات سرمایه گذاری شامل:

  • امکان ثبت و مدیریت فرصت های سرمایه گذاری
  • امکان بارگزاری لایه توسط کاربران دستگاه اجرایی
  • امکان تعریف سطوح مختلف دسترسی کاربری
  • نمایش مناطق براساس تقسیمات استانی و امکان انتخاب مکانهای جغرافیایی
  • امکان اضافه کردن علائم و اختصارات بر روی نقشه به منظور راهنمای بهتر سرمایه گذاران در شناسایی آسان تر مکان فرصت ها و یا پتانسیل های سرمایه گذاری
  • امکان اضافه کردن ویژگی های موردنظر سرمایه گذاران جهت بهبود جستجو در سامانه
  • ارائه گزارش های آماری و مدیریتی شامل تعداد لایه های ثبت شده، تعداد فرصت های ثبت شده و تعداد کاربران
  • مدیریت اطلاعات پایه شامل مدیریت اطلاعات شهرستان، بخش، شهر، روستا، بخش سرمایه گذاری، حوزه سرمایه گذاری، گروه فعالیت، محصول و سازمان ها
  • مدیریت اطلاعات کاربران شامل مدیریت دسترسی ها، نقش ها و کاربران و دسترسی منو

پنجره واحد خدمات سرمایه گذاری با ارائه اطلاعات تکمیلی برای مدیران و کارشناسان مربوطه ارگان های دارایی و استانداری و همینطور سرمایه گذاران توانسته است کمک شایانی را در عرصه سرمایه گذاری در سطح سرمایه گذاری داخلی و خارجی داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.