پنجره واحد صدور مجوزهای سرمایه گذاری

6 اردیبهشت 1401

پنجره واحد صدور مجوزهای سرمایه گذاری

از جمله دلایل طولانی شدن صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری، تعدد استعلامات، ضعف در هماهنگی بین دستگاهی و نبود محله بندی و زمانبندی مشخص و یا به عبارتی مدیریت مناسب فرآیندها می‌باشد. این موضوع در حال حاضر چالشی‌ترین و پراهمیت‌ترین موضوع در بهبود محیط کسب و کار کشور می‌باشد.

در همین راستا شرکت آرین نوین رایانه پس از دو سال مطالعه و بررسی‌های کارشناسی در روند و محتوای فرآیندهای صدور مجوز، ضمن توسعه ابزار مدیریت فرآیند منحصر به فرد خود، اقدام به طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌ای تحت عنوان «سامانه پنجره واحد صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری» نموده است.

پنجره واحد صدور مجوزهای سرمایه گذاری آرین نوین 

با ایجاد بستری پویا جهت بهبود مستمر فرآیندهای صدور مجوز و پاسخگویی به استعلامات، امکان اعمال اصلاحات و مدیریت مناسب فرآیندهای صدور مجوز از جمله فرآیندهای بین دستگاهی در این حوزه فراهم شده است. این سامانه که گاه به آن اتوماسیون سرمایه گذاری نیز گفته می‌شود، براساس 2 سال مطالعه و شناخت فرآیندهای صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری؛ مبتنی بر BPMS آرین‌نوین پیاده‌سازی شده است که مراحل مختلف و طولانی صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری، در این سامانه به صورت کاملا الکترونیکی انجام می‌گردد.

به طوری که سرمایه‌گذاران و کارآفرینان نیاز به مراجعه حضوری به هیچ یک از دستگاه‌های ذیربط ندارند و در مدت کمتر از 2 ماه، مجوزهای موردنیاز خود را دریافت می‌کنند. این در حالی است که بدون بکارگیری این سامانه، میانگین مدت زمان رسیدگی و اعلام نتیجه درخواست‌ها بین 8 الی 9 ماه به طول می‌انجامد و گاه برخی درخواست‌ها تا 2 سال نیز در انتظار بررسی و اعلام نتیجه می‌مانند.

این محصول هم‌اکنون در استانهای بوشهر و قم به بهره‌برداری رسیده است و قابلیت آن را دارد که به صورت کشوری و در سایر استان‌ها نیز پیاده‌سازی و به اجرا درآید.

این سامانه مطابق با استانداردهای روز دنیا در تولید نرم‌افزارهای سازمانی؛ مبتنی بر BPMS (سیستم مدیریت فرآیندهای سازمانی) طراحی و پیاده‌سازی شده است که استاندار، مدیران کل و کارشناسان دستگاه‌های ذیربط و همچنین متقاضیان را قادر می‌سازد تا از طریق پنل کاربری که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، اقدامات موردنیاز جهت صدور مجوزهای واگذاری اراضی ملی و مجوز تغییر کاربری اراضی کشاورزی و مستثنیات را به انجام رسانند.

پنجره واحد صدور مجوز سرمایه گذاری
پنجره واحد صدور مجوز سرمایه گذاری

اهداف پنجره واحد صدور مجوز سرمایه گذاری

  1. زمان‌بندی مراحل و مدیریت زمان در فرآیندهای صدور مجوز سرمایه‌گذاری
  2. ارتقاء هماهنگی‌های بین دستگاهی در فرآیندهای صدور مجوز سرمایه‌گذاری
  3. بهره‌مندی از عوامل انسانی خبره و متعهد در فرآیندهای صدور مجوز سرمایه‌گذاری
  4. شفاف‌سازی و تفکیک تکالیف دستگاه‌های اجرایی و سرمایه‌گذاران در فرآیندهای صدور مجوز سرمایه‌گذاری
  5. حذف مراحل تکراری و غیرضروری در فرآیندهای صدور مجوز سرمایه‌گذاری
  6. به حداقل رساندن مراجعات حضوری سرمایه‌گذاران به دستگاه‌های اجرایی
  7. تعیین مدارک و مستندات لازم در فرآیندهای صدور مجوز سرمایه‌گذاری
  8. ایجاد امکان پایش روند گردش کار درخواست‌ها توسط سرمایه‌گذاران به صورت برخط
  9. ایجاد شفافیت، پایش و گزارش مستمر عملکرد دستگاه‌های اجرایی به مراجع ذیربط و به تبع آن افزایش مسئولیت‌پذیری دستگاه‌ها در پاسخ‌گویی به موقع

ویژگی‌ها و قابلیت‌های پنجره واحد صدور مجوزهای سرمایه گذاری آرین 

همانطور که اشاره شد، این سامانه مبتنی بر BPMS طراحی شده است که تماما ویژگی ها و قابلیت های این ابزار را دارا می باشد که مهم ترین ویژگی مبتنی بر BPMS بودن این است که امکان پویایی را به سامانه می دهد. ضمن آنکه این سامانه به طور اختصاصی دارای ویژگی های زیر نیز می‌باشد:

انتخاب به عنوان پلتفرم ملی به عنوان پنجره واحد صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری

در حال حاضر این سامانه به صورت آزمایشی به عنوان پلتفرم ملی پنجره واحد صدور مجوز در حال بررسی توسط مرکز ملی پایش می‌باشد و تاکنون جلسات متعددی با مرکز ملی مطالعات و پایش محیط کسب و کار نیز برگزار نموده و ابزار را جهت حداکثر تطبیق پذیری با انتظارات آن مرکز توسعه داده است.

امکان اتصال به سایر سامانه‌های موجود

ابزار مورد استفاده (BPMS) در سامانه، قابلیت اتصال به سایر سیستم‌ها از جمله بستر g4b را دارا است و همچنین دسترسی به سامانه از طریق وب سرویس‌ها امکان‌پذیر می‌باشد. ضمن آنکه قابلیت داشتن نسخه موبایلی نیز برای سامانه مذکور امکان‌پذیر می‌باشد.

قابلیت توسعه فرآیندهای جدید با هزینه پایه و مناسب

سامانه صدور مجوزهای سرمایه گذاری امکان افزودن فرآیندهای جدید را به تعداد نامحدود دارا می باشد که مهم ترین مزیت این قابلیت آن است که تمامی فرآیندهای هم موضوع به طور یکپارچه در یک سامانه پیاده سازی می شوند. این ویژگی از ایجاد سامانه های متعدد جهت پیاده سازی فرآیندهای جدید جلوگیری می کند که ضمن جلوگیری از گسستگی و جزیره ای شدن فرآیندها، در مدیریت هزینه در این خصوص نیز به طور قابل ملاحظه ای اثرگذار است.

داشبورد اختصاصی مدیران در سطوح مختلف

این سامانه دارای داشبورد مدیریتی در سطوح ملی، مدیران عالی استان و مدیران و کارشناسان دستگاه‌ها به صورت مجزا است که حاوی نمودارها و گزارشات آماری مختلف است که قابلیت آن را دارد تا هر یک از این نمودارها و گزارشات، یه صورت مجزا متناسب با سمت و رتبه، در پنل کاربری مدیران ارشد کشوری و استانی نمایش یابد و امکان گزارش‌گیری و بررسی لحظه به لحظه را فراهم می سازد.

گزارشات پنجره واحد صدور مجوزهای سرمایه گذاری
گزارشات پنجره واحد صدور مجوزهای سرمایه گذاری

گزارشات پنجره واحد صدور مجوزهای سرمایه گذاری

  • تعداد درخواست ها به صورت کلی و برحسب مدت زمان
  • میانگین زمان صدور مجوز به دو صورت کلی و به تفکیک سازمان
  • تعداد و درصد فرآیندهای خاتمه یافته
  • امکان مقایسه سال‌ها و ماه‌های مختلف
  • میانگین زمان انجام هر کار در زمان تعیین شده
  • وضعیت درخواست ها(خاتمه یافته و در حال اجرا)
  • مدت زمان اتمام هر درخواست به تفکیک
  • پیگیری لحظه ای درخواست ها توسط کارشناسان و متقاضی از طریق کد پیگیری یکتا
  • میانگین پاسخگویی به درخواست ها توسط هر دستگاه
  • ارسال و دریافت استعلامات مجوزها بصورت الکترونیکی و کاتابلی

سامانه صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری این امکان را فراهم نموده است تا کلیه مراحل گردش کار فرآیند صدور مجوز های زمینه های مختلف از زمان شروع تا خاتمه فرآیند از طریق این سامانه انجام پذیرد و افراد اعم از متقاضیان، کارشناسان و مدیرانی که در این فرآیند نقش دارند، از طریق ورود به سامانه و پنل کاربری خود، کارهای مربوط به خود را دریافت کنند، در همان پنل کاربری اختصاصی خود، به آن‌ها رسیدگی نمایند و از طریق همین سامانه موارد را به پنل اختصاصی افراد و سازمان‌های ذیربط ارجاع دهند و تمامی اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.