بهره گیری برترین شرکت های جهان از هوش تجاری (BI)

9 خرداد 1401

تصمیم گیری داده بنیان می تواند موفقیت های شگرفی به ارمغان آورد. انتظارهای بالای مشتریان، رقابت جهانی و حاشیه های سود پایین منتج به این شده است، که شرکت های فراوانی، صرف نظر از اندازه و زمینه ی کاری، در اندیشه ی استفاده از هوش تجاری برای ایجاد مزیت های رقابتی باشند.
استفاده از داده ها برای تهیه ی آگهی های شخصی شده بر پایه ی تاریخچه ی مرورگر، مهیا سازی امکان دسترسی به داده های شاخص کلیدی عملکرد برای همه ی کارمندان و متمرکز سازی داده ها از بخش های گوناگون کسب و کار به یک اکوسیستم دیجیتال به طوری که فرآیندها بتوانند با دقت بیشتری بررسی شوند، نمونه هایی از کاربردهای هوش تجاری هستند. 
در زیر به نمونه هایی از استفاده از هوش تجاری توسط برخی از شرکت های مطرح جهان اشاره می کنیم:

Walmart

غول خرده فروشی جهان از هوش تجاری استفاده می کند تا درک کند چگونه رفتار آنلاین فعالیت آنلاین و درون فروشگاهی را تحت تاثیر قرار می دهد. با تحلیل شبیه سازی ها Walmart می تواند الگوهای خرید مشتری ها را درک کند. برای نمونه، اینکه چند لیوان در هر روز فروخته می شوند و شلوغ ترین ها ساعت ها طی هر روز یا ماه چه زمانی هستند.

Uber

این شرکت از هوش تجاری برای تعیین چند جنبه ی بنیادی کسب و کارش بهره می برد. یک نمونه در زمینه ی قیمت گذاری نوسانی است. الگوریتم ها شرایط ترافیک، ساعت حرکت، موجود بودن راننده و تقاضای مشتری را به صورت بی درنگ رصد می کنند، به این معنا که قیمت ها بسته به افزایش تقاضا و شرایط ترافیک تغییر می کنند. نمونه ی دیگر قیمت گذاری پویا به صورت بی درنگ است که شبیه به کاری است که خطوط هواپیمایی و هتل های زنجیره ای انجام می دهند تا هزینه ها بر پایه ی نیاز منطبق شوند.

نمی دانید هوش تجاری چیست؟ مقاله “هوش تجاری چیست” را بخوانید

Tesla

این شرکت خودروسازی نوآور از هوش تجاری برای اتصال خودروهایش به صورت بی سیم به دفترهای شرکت استفاده می کند تا داده ها را برای تحلیل جمع آوری کنند. این رویکرد خودروساز را به مشتری وصل می کند و مشکل هایی مانند داده های خطرناکی جاده یا ترافیک و خرابی قطعه ها را اصلاح می کند. نتیجه رضایت بالای مشتری و تصمیم های آگاهانه در رابطه با محصول ها و ارتقاهای آینده است.

Starbucks

به خاطر برنامه ی کارت وفاداری و اپلیکیشن موبایل محبوبش، Starbucks داده های خرید فردی از میلیون ها مشتری را در اختیار دارد. با استفاده از این اطلاعات و ابزارهای هوش تجاری، این شرکت خریدها را پیش بینی می کند و پیشنهادهای فردی از چیزهایی که مشتریان احتمالا دوست خواهند داشت از طریق اپلیکیشن و ایمیل می فرستد. این سیستم مشتری های موجود را به طور پی در پی به فروشگاه های Starbucks می کشاند و حجم فروش را افزایش می دهد.

Netflix

صد و چهل و هشت میلیون مشترک این شرکت سرگرمی آنلاین یک مزیت هوش تجاری بزرگ به آن می بخشند. این شرکت از داده ها به شیوه های گوناگونی استفاده می کند. یک نمونه از آن در راستای تدوین و معتبرسازی ایده های برنامه نویسی مبتکرانه بر پایه ی برنامه هایی که قبلا دیده شده اند، است. این شرکت همچنین از هوش تجاری برای به تعامل واداشتن مخاطبانش بهره می برد. این سرویس آنقدر در ترویج محتوای هدفمند خوب است که سیستم پیشنهاد آن بیشتر از هشتاد درصد محتوای پخش شده را باعث شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.