هوش تجاری (BI) چیست؟

31 فروردین 1401

هوش تجاری

هوش تجاری ( BI ) با بهره برداری از نرم افزارها و خدمات، داده ها را به بینش های کاربردی تبدیل می کند که به تصمیم گیری های تاکتیکی و راهبردی یک سازمان کمک بسزایی می کنند.

ابزارهای هوش تجاری با دسترسی به مجموعه های داده و تحلیل آن ها گزارش ها، چکیده ها، داشبوردها، گراف ها، چارت ها و نمودارهایی می آفرینند که به کاربرها درکی جامع از وضعیت کسب و کارشان ارائه می کنند.

اصطلاح BI همچنین به گستره ای از ابزارها اشاره می کند که دسترسی سریع و قابل فهم به بینش هایی درباره ی وضعیت کنونی یک سازمان بر پایه ی داده های موجود ارائه می کنند.

هوش تجاری از چه بخش هایی تشکیل می شود؟

هوش تجاری

سامانه های هوش تجاری از 4 بخش اصلی تشکیل می شوند:

  • یک انبار داده که اطلاعات شرکت را از منابع گوناگون در یک مکان متمرکز و قابل دسترس ذخیره می کند.
  • ابزارهای تحلیل کسب و کار یا مدیریت داده، داده ها را در انبار داده استخراج و تحلیل می کنند.
  • ابزارهای مدیریت عملکرد کسب و کار پایش و تحلیل پیشرفت در نیل به هدف های کسب و کار را انجام می دهند.
  • یک رابط کاربری (معمولا یک داشبورد تعاملی با ابزارهای گزارش گیری مصورسازی داده ها) امکان دسترسی سریع به اطلاعات را فراهم می کند.

برخی از مزیت های ویژه ای که کسب و کارها پس از استفاده از هوش تجاری تجربه می کنند، به شرح زیر هستند:

  • افزایش کارایی فرآیندهای عملیاتی
  • کسب بینش نسبت به رفتار مشتری و الگوهای خرید
  • پیگیری دقیق عملکرد مالی، بازاریابی و فروش
  • سنجه گذاری واضح بر پایه ی داده های گذشته و حال
  • هشدار فوری در صورت بروز ناهنجاری های داده ای
  • به اشتراک گذاری بی درنگ تحلیل ها میان دپارتمان های شرکتچون ابزارهای هوش تجاری سرعت تحلیل اطلاعات وارزیابی عملکرد را افزایش می دهند، باعث کاهش ناکارآمدی و حذف مشکلات احتمالی، یافتن جریان های نو برای سود آوری و شناسایی عرصه های رشد برای آینده می شوند. امروزه ابزارهای هوش تجاری علاوه بر تحلیل گران داده و کاربران IT توسط مدیران و تیم های عملیاتی نیز استفاده می شوند.

    مزایای هوش تجاری برای سازمان ها

    برخی از مزیت های ویژه ای که کسب و کارها پس از استفاده تجربه می کنند، به شرح زیر هستند:

    • افزایش کارایی فرآیندهای عملیاتی
    • کسب بینش نسبت به رفتار مشتری و الگوهای خرید
    • پیگیری دقیق عملکرد مالی، بازاریابی و فروش
    • سنجه گذاری واضح بر پایه ی داده های گذشته و حال
    • هشدار فوری در صورت بروز ناهنجاری های داده ای
    • به اشتراک گذاری بی درنگ تحلیل ها میان دپارتمان های شرکت

    چون ابزارهای هوش تجاری سرعت تحلیل اطلاعات وارزیابی عملکرد را افزایش می دهند، باعث کاهش ناکارآمدی و حذف مشکلات احتمالی، یافتن جریان های نو برای سود آوری و شناسایی عرصه های رشد برای آینده می شوند. امروزه این ابزارها علاوه بر تحلیل گران داده و کاربران IT توسط مدیران و تیم های عملیاتی نیز استفاده می شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.