در دنیایی که در هرلحظه با انبوهی از دادهها مواجه می شویم ، استفاده از هوش تجاری و ابزارهای آن برای هر کسب و کاری مخصوصا سازمانها ضرورت و اهمیت ویژهای دارد. هدف نهایی هوش تجاری،هدایت تصمیمات بهتر تجاری است که سازمانها را قادر به افزایش درآمد، بهبود کارایی عملیاتی و کسب مزیتهای رقابتی نسبت به رقبای تجاری خود میکند.
برای دستیابی به این هدف، هوش تجاری ترکیبی از تجزیه و تحلیل، مدیریت داده و ابزار گزارش، به علاوه روشهای مختلف برای مدیریت و تجزیه و تحلیل دادهها را در بر میگیرد.
هر سازمان و کسبوکاری اهداف مشخصی دارد. بهمنظور رسیدن به این اهداف، میبایست عملکرد بخشهای مختلف سازمان را رهگیری و بررسی نمود. با جمعآوری دادههای ضروری و تجزیهوتحلیل آن میتوان اقدامات مناسب در جهت رسیدن به اهداف سازمان را تشخیص داد.
قدم پایانی پس از جمع آوری داده ها و مشاهده آنها ، تصمیم گیری است که درنهایت باعث خواهد شد سازمان با اقدامات بهتر و موثر تر رو به جلو حرکت کند. فرآیند تصمیم گیری با کمک هوش تجاری از طریق راه های زیر آسانتر و سریعتر خواهد شد:
- شناسایی راههای افزایش سود
- تجزیهوتحلیل رفتار مشتریان
- مقایسهی دادهها با رقبا
- رهگیری عملکردها
- بهینهسازی عملیاتهای سازمان
- پیشبینی احتمال موفقیت
- تشخیص روندهای بازار
- شناسایی مشکلات و مسائل مختلف
مقاله پیشنهادی: کاربردهای هوش تجاری (BI)
دلیل اهمیت هوش تجاری در سازمان ها
حال که اهمیت هوش تجاری در سازمانها را درک کردید، بهتر است به مزایا و دلایل اهمیت آن در سازمانها اشاره کنیم:
- هوش تجاری، دادهها را به اطلاعات قابل استفاده تبدیل میکند. دادههای خام نمیتوانند به ما بگویند که به تنهایی چه مراحل و قدمهایی را باید در جهان تجارت برداریم. سیستمهای BI، امکان تجزیه و تحلیل جامع اطلاعات را برای شناسایی مسیرهای کلی و مهم ارائه میکنند و از طریق تشخیص این مسیرها میتوانید برنامههای راهبردی را اجرا یا اصلاح و ارتباطهای بین عملکردها و جنبههای مختلف تجارت را درک کنید.
- هوش تجاری دیدگاه شما را به کسب و کار و عوامل موثر بر آن بهبود میبخشد. همچنین، به شما کمک میکند موارد مختلفی را که بر کسب و کار شما تاثیر مثبت میگذارند یا نادیده گرفته میشوند، بهتر متوجه شوید. در نتیجه، شما میتوانید بهتر از قبل، عوامل مختلفی را که نیاز به بهبود یا تغییر دارند، شناسایی کنید.
- هوش کسب و کار، میزان بازگشت سرمایه و توانایی شما در رسیدن به اهداف را ارتقا میبخشد. این هوش با تجزیه و تحلیل دادهها به شما کمک میکند تا بفهمید که چگونه میتوانید به بهترین شکل ممکن از منابع موجود برای رسیدن به اهداف معین خود استفاده کنید. بنابراین، وقتی شما از روش استفادهی این منابع مطمئن میشوید، نرخ بازگشت سرمایهی خود را افزایش داده و اجازه نمیدهید که کسب و کار یا شرکت شما از اهداف اصلی دور شود، بنابراین، کار اضافی انجام نخواهید داد و تمام فعالیتهای شما طبق اهداف اصلی سازمان و ارتقای آن خواهد بود.
- یکی دیگر از مواردی که اهمیت هوش تجاری در سازمان ها را نشان میدهد این است که به شما کمک میکند تا درک بهتری از رفتار مشتریها داشته باشید. تجزیه و تحلیل هوش کسب و کار به شما اجازه میدهد الگوهای مصرف جهانی، منطقهای و محلی را برای درک بهتر مسیر کاری فعلی خود شناسایی کنید. این موضوع به شما کمک میکند تا محصولات و خدماتی را ایجاد کنید که نیازهای بازار را پیش بینی کند و به راحتی به نیازهای مردم پاسخ دهد.
- این هوش، همچنین هوش بازاریابی و فروش شما را نیز افزایش میدهد. هوش تجاری، دادهها و اطلاعات مربوط به مشتریان و مصرف کنندگان را بررسی و به شما کمک میکند تا روش تعامل مشتریها با سازمان را عمیقتر درک کنید، با این کار شما قادر خواهید بود تا راه حلهای مربوط به مشکلات مشتریان را شناسایی کرده و با پیامهای هدفمند، به مشتریهای خود نزدیک شوید و فروش خود را افزایش دهید.
- یکی دیگر از مزیتهایی که هوش تجاری دارد بازدهی زیاد است. این هوش، فرآیند تجزیه و تحلیل و تفسیر دادهها را سریعتر و کارآمدتر میکند، به شما قدرت درک سریع دادههای تجاری را به محض دریافت آنها فراهم میکند. باعث میشود تا با یک کلیک ساده، گزارش خود را تهیه کنید. بنابراین، شما و کارمندان شما، زمان و فرصت بیشتری خواهید داشت تا بتوانید به جای تجزیه و تحلیل، کسب و کار خود را ارتقا دهید.
درنهایت...
تجزیه و تحلیل هوش تجاری از دادههای اصلی، باعث میشود شما به جای حدس زدن، برداشتهای اشتباه و پیروی کردن از حس خود بتوانید از راه حل های مختلف و کار آمدی برای کسب و کار خود استفاده کنید. این انقلاب علمی که در هوش تجاری اتفاق افتاده، میتواند تجارت شما را در هر مرحله قویتر و کار آمدتر کند و باعث میشود پول و کارمندان زیادی داشته باشید و از زمان خود به بهترین نحو استفاده کنید.
به هر حال، وقتی آیندهی شرکت شما در معرض خطر است، آیا ترجیح میدهید به احساس یک مدیر توجه کنید یا به مجموعهای جامع از داده های آماری اعتماد داشته باشید که میتواند روند گذشته را تجزیه و تحلیل کرده و نتایج احتمالی آینده را پیش بینی کند؟ شما تا چه حد حاضرید یک احساس را به تجزیه و تحلیل آماری ترجیح دهید؟
همان طور که مشاهده کردید اهمیت هوش تجاری در سازمان ها را نمیتوان نادیده گرفت. ابزار هوش تجاری به شما اجازه خواهند داد تا در مورد شرکت خود ریسک نکنید و منطقی ترین تصمیمات را برای ارتقای سازمان خود بگیرید.