کاربرد تصویر سازی داده ها چیست؟

24 اسفند 1401

کاربرد تصویر سازی داده ها

 کاربرد تصویر سازی داده  برای شرکت هایی که برای جمع آوری علم داده و به تصویر کشیدن آنها فکر می کنند و می خواهند آن را عملی کنند دارای اهمیت می باشد. 

تصویر سازی علم داده 

برای تصور کردن میزان اهمیت و کاربرد هوش تجاری شاید این جمله برای تان کافی باشد:

 یک تصویر بهتر از هزار کلمه توصیف است.

بیشتر مردم ترجیح می دهند تا به جای دیدن هزاران فایل دیتا و اطلاعات با جزئیات خیلی زیاد و نا مفهوم یک تصویر را ببیند زیرا انسان موجودی بصری است. ما دنیا را از دریچه چشم‌ها می‌بینیم و بیشترین اطلاعاتی که به مغز ما می‌رسید از راه بینایی است. اگر نمی دانید هوش تجاری BI چیست این مطلب را بخوانید.

اهمیت تصویرسازی داده

مصورسازی داده و تصویر سازی داده ها یعنی نمایش داده و اطلاعات با اشکال گرافیکی (مثل نمودار، گراف، دیاگرام، نقشه) به صورتی که مخاطب آن را بهتر و سریع‌تر درک کند. هدف اولیه ما در تصویرسازی انتقال بهتر و درک سریع‌تر اطلاعات است. اهمیت و چرایی تصویرسازی داده در یک جمله خلاصه می‌شود: مصورسازی باعث می‌شود افراد داده‌ها را ببینید، بهتر درک کنند و تعامل راحت‌تری با اطلاعات داشته باشند.

همان‌طور که قبلاً گفتیم مغز ما برای پردازش عدد و متن ساخته نشده است و به سختی می تواند آنها را درک کند و بتواند در ذهن خود آنها تجزیه و تحلیل کند. قطعاً شما هم دوست ندارید برای سر درآوردن از یک گزارش مالی یا یک فایل اکسل ساعت‌ها زمان صرف کنید درحالی‌که می‌توانید همان اطلاعات را به‌سادگی روی یک نمودار میله‌ای، یا دایره‌ای مشاهده کنید. کاربرد هوش تجاری در علم مدیریت را می توانید از اینجا بخوانید. 

شما ترجیح می دهید یک گزارش با چندین سطر دیتا داشته باشید یا تصویر یک نمودار را مشاهده کنید.

کاربرد هوش تجاری برای مدیران

شاید این را با پوست و گوشت تان درک کنید! مدیران همگی در یک مورد با هم اشتراک دارند، به‌اندازه کافی زمان ندارند. بین جواب دادن به تلفن‌ها و ایمیل‌ها، جلسات و مکاتبات اداری و رسیدگی به امور داخلی، بررسی کوهی از گزارش و اطلاعات زمان زیادی از یک مدیر می‌گیرد.

یک تحقیق انجام شده توسط دانشگاه MIT نشان می‌دهد پردازش تصویر توسط مغز ما کمتر از 13 میلی‌ثانیه طول می‌کشد! حال تصور کنید سرمایه‌گذاری روی هوش تجاری و مصور کردن داده‌های شرکت چقدر در زمان و هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کند. جادوی علم داده

در ادامه به ویژگی های هوش تجاری می پردازیم:

تحلیل و درک راحت‌تر اطلاعات:

آخرین باری که یک جدول اکسل یا گزارش مالی را بررسی کردید به‌خاطر بیاورید. سردرآوردن از ردیف‌های عدد و رقم و ربط دادن آن به اتفاقاتی که در شرکت می‌افتد کار راحتی نیست. با تصویرسازی داده تحلیل و درک اطلاعات بسیار راحت می‌شود و مدیران می توانند با استفاده از آنها متوجه جزئیات کارکرد شرکت شوند. برای مثال تمام اطلاعات مربوط به درآمد و هزینه یک شرکت در طول سال را می‌توان در چند نمودار ساده کنار هم قرارداد و به درک جدیدی از عملکرد کلی شرکت رسید.

مدیریت زمان:

اطلاعات روی نمودار و دیاگرام سریع‌تر درک می‌شوند. به‌جای صرف زمان طولانی برای بررسی گزارش‌های عملکرد همان اطلاعات را روی داشبورد هوش تجاری و با یک نگاه مشاهده می‌کنید.

تبادل آسان اطلاعات:

اگر درک یک نمودار برای شما راحت‌تر از خواندن چند صفحه گزارش است این موضوع برای همکاران یا مشتریان شما هم صدق می‌کند. تبادل اطلاعات مصور شده روی پلتفرم هوش تجاری علاوه بر اینکه به فرایندهای کاری سرعت می‌دهد موقعیتی را برای همکاری و تبادل بهتر ایده‌ها و افکار درون یک شرکت ایجاد می‌کند.

مقایسه داده ها در دوره های زمانی مختلف:

همانطور که می دانید داده‌ها هرکدام داستانی برای گفتن دارند و تصویرسازی به شما کمک می‌کند داستان و حقیقتی که پشت اعداد و ارقام پنهان شده است را ببینید. مقایسه روند فروش با استفاده از نمودار ها و داشبورد هایی که هوش تجاری دارد کار را برای مدیران بسیار ساده تر می کند. 

نمودار، گراف، دیاگرام، طرح اسامی متفاوت در هوش تجاری ( BI )

 تصویر سازی روش های مختلفی را دارد. برای مثال نمودار (Chart)، گراف (Graph)، دیاگرام (diagram)، طرح (plot) اسامی متفاوتی هستند که برای اشاره به روش‌های مختلف تصویرسازی داده استفاده می‌شوند و هر یک از آنها محاسن منحصر به فردی را دارند که برای کسانی که با آنها کار می کنند بسیار کاربردی می باشد. واقعیت این است که با وجود تفاوت در تعاریف همپوشانی کاربردی و معنایی بین آنها بسیار زیاد است.

نمودار، گراف، دیاگرام، طرح اسامی متفاوت در هوش تجاری ( BI )
نمودار، گراف، دیاگرام، طرح اسامی متفاوت در هوش تجاری ( BI )

نمودار تحلیل اطلاعات به‌صورت بصری را با روش‌های زیر ممکن می‌کنند:

مقایسه کردن دسته‌های متفاوت داده یا متغیر با هم (مثلاً نمودار میله‌ای یا نقشه) 

نمایش روابط بین چند متغیر (نمودار هیستوگرام) 

نمایش پراکندگی در داده ها (مثلاً نمودار پراکندگی نقطه‌ای) 

نمایش و مقایسه یک قسمت از داده نسبت به کل آن (مثلاً نمودار دایره‌ای)

 کاربرد تصویر سازی داده ها برای تمامی افراد در تمامی سطوح مدیریتی می تواند کمک شایانی را داشته باشد. همانطور که می دانید ذهن نمی تواند اطلاعات را به صورت متن و اعداد به طور دقیق تجزیه و تحلیل کند و نیازمندی به تصویر کشیدن را می توان به این نسبت داد که این انتقال اطلاعات و مفاهیم به‌وسیله تصویر قدمتی به‌اندازه تاریخ انسان دارد و بی‌جهت نیست اگر بگوییم ما موجوداتی تصویرگر هستیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.